Interviu Valentin Văcăruș

În 2018, Centenarul nu poate fi celebrat decât prin tehnologie

Anul Centenarului este despre români și despre România. Despre lucrurile care ne unesc și care ne-au făcut să rezistăm împreună timp de 100 de ani. Asociația Educativă Godmother a găsit acel limbaj comun tuturor, al anului 2018: tehnologia. Valentin Văcăruș, membru al boardului Asociației, a vorbit, într-un interviu, despre importanța digitalului în educație, despre nevoia adaptării valorilor naționale la cele moderne.

Între numeroasele manifestări organizate cu ocazia Centenarului, Asociația Educativă Godmother a creat un eveniment mai altfel. De ce era nevoie de o incursiune digitală în istorie?

Nicolae Iorga, un om de stat implicat puternic și activ în realizarea dezideratului Marii Uniri spunea: “Un popor care nu își cunoaște istoria este ca un copil care nu își cunoaște părinții”. Aceste vorbe surprind foarte bine importanța cunoașterii reperelor istorice ale locului din care provii, pentru a putea să-ți clădești un viitor conform năzuințelor tale. În ziua de astăzi, însă, când atât de multă informație ne este disponibilă tuturor, în orice moment, este foarte important felul în care alegem să prezentăm istoria, astfel încât românii secolului XXI să fie atenți și dispuși să recepționeze informațiile transmise.

Consideri că, în acest fel, activitățile cu tematică istorică devin interesante pentru tineri?

Se spune că, dacă arăți cuiva ceva sau îi povestești, procesul de învățare este mai puțin eficient decât în situația în care îl implici, îl susții să contribuie, să facă el ceva. Exact asta am făcut noi: prin instalații moderne, de nouă generație, am implicat oamenii, în special copiii, să interacționeze cu simboluri ale istoriei românilor. Astfel, am gândit o experiență interactivă și, pentru că este o sărbătoare națională, toate softurile pe care le-am folosit au fost dezvoltate de români.

Interactivitatea este foarte importantă, iar utilizarea celor mai noi tehnologii ajută foarte mult. Crearea senzației că ești acolo, în mijlocul evenimentelor, este ingredientul care definitivează o experiență unică, de neuitat pentru participanți. Călătoria în timp nu este disponibilă, dar, datorită tehnologiilor pe care le avem la dispoziție, putem recrea părți din trecut ducând participanții într-o călătorie în mijlocul evenimentelor, făcându-i să trăiască pentru câteva momente în atmosfera anului 1918.

Am văzut cu toții cifrele legate de interesul românilor privind evenimentele istorice legate de Marea Unire. Prin ce activități veți stârni interesul acestora?

Am pregătit participanților un muzeu interactiv, o construcție pe a cărei pereți exteriori se realizează proiecții ale celor mai importante imagini ale Marii Uniri. Dacă exteriorul construcției este un spectacol vizual, în interior, participanții experimentează un adevărat spectacol senzorial, un serial al Marii Uniri compus din 10 episoade. Astfel, interiorul muzeului virtual cuprinde 10 spații care funcționează atât împreună, pentru a reda o imagine de ansamblu a istoriei Marii Uniri, cât și separat, fiecare dintre aceste spații oferind o experiență unică, diferită, atât ca subiect abordat, cât și ca tehnologie folosită. În exterior, decorurile și muzica de fanfară recreează atmosfera celor 100 de ani de istorie, acesta fiind locul dedicat unor activități educativ-distractive pentru copii și adulți: ateliere, puzzle, pictură, jocuri interactive pe tema Centenarului.

Vă adresați în special tinerilor. Cum îi atrageți la întâlnirea cu istoria?

Am ales să vorbim limba lor, una high-tech, și am ales locații cu trafic mare, frecventate în special de tineri. Chiar dacă istoria nu se invata la mall, noi ne-am asumat să mergem acolo unde tinerii sunt prezenti si acolo unde reușim să dialogăm pe stilul lor.

Ce scop vă doriți să bifați ca fiind atins la sfârșitul evenimentelor?

Prin aceste evenimente, ne dorim facilitarea cunoaşterii istoriei, a semnificaţiei Centenarului într-un limbaj actual, îmbogăţirea culturii generale a românilor, facilitarea accesului acestora la viaţa culturală, încurajarea învăţării unei atitudini civice. Centenarul este o sărbatoare a tuturor romanilor, dar mai ales a tinerilor priviți ca resursă esențială a viitorului țării noastre. De aceea, am urmărit creşterea participării lor la viaţa şi la actele culturale, tocmai pentru ca ei să-și cunoască istoria, originile. Latura profund digitalizată a proiectului reprezintă un punct de atracţie pentru tineri, astfel că interesul lor faţă de evenimentele organizate va creşte considerabil, aceasta fiind una dintre mizele majore ale proiectului.